Airco-service

 

Een afbeelding van een besneeuwde boom

 

De functie van een airconditioning.

Veel mensen zien de airconditioning als zomers gemak/noodzaak, het apparaat zorgt voor de nodige verkoeling op warme dagen maar wist u dat ook gedurende het vochtige  voor en najaar, en tegenwoordig ook in de winter de airconditioning van groot belang is voor het klimaat in uw auto? Het is aan te bevelen om ook in die periode de airco regelmatig te laten werken om zo doende vocht uit het interieur te halen en sneller de ramen vrij te krijgen van condens. Bovendien maken schimmels en bacteriën minder kans zich in het systeem op te hopen wanneer de airco regelmatig en op de juiste wijze (zie gebruik tips) wordt gebruikt.

 

Het airconditioningsysteem

Er zijn momenteel twee systemen mogelijk met verschillende koudemiddelen. Grofweg kunnen we stellen dat auto’s tot 2017 zijn uitgerust met een aircosysteem dat functioneert op R134a koudemiddel. Deze systemen hebben meestal een inhoud van 400 a 800 gram. Modernere auto’s worden verplicht uitgerust met een systeem met kleinere inhoud en een minder milieubelastend koudemiddel  R1234Y.

 

In beide gevallen bestaat het systeem grof weg uit de volgende componenten:

 

  • Compressor (pomp)
  • Filter/droger
  • Condensor
  • Verdamper
  • Koudemiddel

 

Het geheel is in principe een gesloten systeem waarin het koudemiddel door de compressor wordt rondgepompt, de filter droger samen met de condensor zorgt voor afvoer van vocht (denk aan het plasje water dat bij warme dagen onder de auto kan liggen)  en het afkoelen van het koudemiddel. De verdamper zorgt voor het onttrekken van de warmte en het vocht uit de circulerende interieurlucht. Het  koude middel heeft naast de koelfunctie ook een smerende werking voor de draaiende delen (bv. Compressor).

 

Waarom onderhoud ?

Hierboven is reeds gemeld dat het een “gesloten” systeem is echter hier zit de crux waar onderhoud om de hoek komt kijken. Een goed afgevuld en onder druk gezet systeem heeft 100% vulling, gebleken is dat, ondanks het “gesloten” systeem  de airconditioning per jaar 8 á 10 % koudemiddel verliest. Het eerste jaar merk je daar nog weinig van. Oudere systemen hebben een grotere hoeveelheid koudemiddel dan de modernere varianten en derhalve zullen deze dus pas in een later stadium merkbaar minder koelen. Na verloop van de jaren wordt dus de koel capaciteit van de airco minder maar ook de smering van de componenten wordt minder met als mogelijk gevolg het risico van dure reparaties en of vervanging van onderdelen.

Fabrikanten geven doorgaans in het onderhoudsschema niet aan wanneer de airconditioning onderhoud nodig heeft, toch is het van belang dit systeem met regelmaat te controleren en te onderhouden. Om slecht functioneren en eventuele schade aan het systeem te voorkomen adviseren wij het aircosysteem regelmatig te laten controleren en minimaal één keer per driejaar te laten onderhouden.

 

De Airco Check

Tijdens deze check wordt het systeem op de volgende punten gecontroleerd:

  • Werking van systeem
  • Conditie pollenfilter
  • Uitstroomtemperatuur
  • Visuele inspectie van de hoofdonderdelen op lekkage

Deze preventieve controle voeren wij, op verzoek van de klant, gratis uit.

 

Airco onderhoudsbeurt

naast de punten vermeld bij de airco check voeren we de volgende punten uit:

  • Leeghalen van het systeem en nog aanwezige koudemiddel opvangen en wegen
  • Het systeem onder druk zetten en op lekkage testen (lektest)
  • Onder druk afvullen van het systeem met juiste hoeveelheid koudemiddel
  • Toevoegen van fluor (hiermee kan in de toekomst eventuele lekkage beter gedetecteerd worden)
  • Toevoegen van compressorolie tbv. De smering.

De airco onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd  voor € 125,-* incl. btw

 

*  Deze prijs is op basis van koudemiddel R134a en maximaal 350 gram bijvullen (gemiddeld zit er tussen de 400 en 800 gram in een systeem), iedere gram extra wordt € 0,15 in rekening  gebracht. Mocht uw auto uitgerust zijn met koudemiddel R1234Y maken wij graag een offerte op maat.

 

Airco reiniging en geurbehandeling

De airconditioning in uw auto voert via kleine leidingen lucht aan die is gekoeld door het koudemiddel. Na verloop van tijd kunnen zich in deze leidingen bacteriën en schimmels gaan ophopen (zeker als het systeem onregelmatig gebruikt wordt). Het gevolg is, onaangename geurtjes en een slechte luchtkwaliteit. Door een reinigingsbeurt uit te voeren ruikt uw airco weer fris en krijgen schimmels en bacteriën minder kans. Een schonere lucht geeft minder kans op allergische reacties of verkoudheid.

De airco FRIS behandeling voeren wij uit voor € 35,- incl. btw

 

Airco combi service

Een combinatie van onderhoud en FRIS behandeling bieden wij aan voor € 145,- incl. btw

 

Tips voor het gebruik van uw Airconditioning

Met onderstaande tips gebruikt u de airco optimaal en beperkt u het brandstofverbruik:

  • Gebruik uw airco regelmatig. In de zomer zorgt u hiermee voor een aangename temperatuur en in de winter ont wasemen de ramen sneller. Daarnaast wordt door regelmatig gebruik de compressor altijd voldoende gesmeerd, waardoor de kans op storing wordt verminderd.
  • Zet in de zomer bij instappen in warme auto eerst de ramen open zodat de meeste warme lucht direct kan ontsnappen. Uw auto is hierdoor sneller koel en het scheelt aanzienlijk in de brandstofkosten doordat de airco minder hard hoeft te werken.
  • Zet de airco vijf minuten voor aankomst op uw bestemming uit. Dit voorkomt aangroei van bacteriën en schimmels in de verdamper. De verdamper zit op een donkere plek. Hij wordt bij ingeschakelde airco koud en dus vochtig door condens uit de buitenlucht. In de tijd dat de airco uit staat, kan de verdamper goed drogen. Bijkomend voordeel is dat de inzittenden bij uitstappen reeds aan de hogere buitentemperatuur hebben kunnen wennen.